Followers

Klik Jika Anda Suka Blog Ini

Iklan / Advertisement

Iklan / Advertisement

Search

Monday, April 16, 2012

Mengenang 100 Tahun Tenggelamnya Kapal Titanic



Penumpang dan krew kapal pesiar MS Balmoral bertafakur pada hari Ahad lepas di Atlantik Utara di mana kapal Titanic tenggelam genap 100 tahun yang lalu yang menyebabkan kehilangan lebih 1,500 nyawa.

Kapal MS Balmoral, yang telah melalui laluan pelayaran kapal Titanic, selepas seketika senyap, menaburkan bunga bunga telah dibuang ke dalam ombak semasa wisel kapal berbunyi dalam gelap.

Jane Allen dari Devon di barat daya England, yang bapa saudaranya terbunuh pada masa Titanic tenggelam, berkata ketika ini jelas mengingatkan dia betapa seramnya bencana tersebut.

Satu lagi kapal pesiar, Journey, dari New York, juga telah mengadakan lawatan di tapak bencana, 640km luar pantai di Newfoundland.

Titanic, kapal pesiaran terbesar dan termewah di dunia, memulakan perjalanan dari England ke New York apabila ia melanggar ketulan ais besar (aisberg) pada jam 11:40 malam pada 14 April 1912. Ia tenggelam kurang daripada tiga jam kemudian. Cuma 700 penumpang dan anak kapal yang berjaya menyelamatkan diri. Walaupun sudah satu abad selepas tragedi itu berlaku, peristiwa itu masih diingati di seluruh dunia.

Di Belfast, Ireland Utara, di mana kapal Titanic telah dibina, sebuah tugu peringatan telah diumumkan pada hari Ahad pada majlis yang dihadiri oleh orang-orang kenamaan tempatan, saudara-mara yang mati dan Robert Ballard, yang menemui bangkai kapal Titanic di dasar laut pada tahun 1985.




*Foto oleh Ken Marschall

No comments:

Post a Comment