Followers

Klik Jika Anda Suka Blog Ini

Iklan / Advertisement

Iklan / Advertisement

Search

Saturday, April 21, 2012

The Avengers - Apabila Adiwira Dunia Bersatu

KETIKA menyuarakan hasrat mengarah filem terbaru Marvel Studio ini, Joss Wheldon sedar bahawa beliau akan diuji bukan saja sebagai pengarah, tetapi penulis lakon layar yang bertanggungjawab mengangkat karya The Avengers menjadi suatu yang istimewa.

Tidak hanya perlu tampil berbeza daripada filem adaptasi komik Marvel sebelumnya, The Avengers yang menemui panggung Malaysia bermula 27 April ini perlu kemas dengan setiap watak adiwira ditonjolkan saling melengkapi dan bukan bersaing sesama sendiri.

Wheldon ketika ditemubual wakil RAP di Four Seasons Hotel, Beverly Hills, Los Angeles, baru-baru ini memberitahu bukan mudah baginya mengarah filem terbabit terutama apabila menghimpunkan ramai pelakon ternama yang bertaraf bintang.



Meskipun sudah biasa dengan rutin menulis dan mengarah bagi beberapa siri televisyen serta filem antaranya, Buffy the Vampire Slayer (1997-2003) dan Serenity (2005), akuinya ada sesuatu mengenai The Avengers yang mencabar kredibiliti beliau.


“Perkara paling utama yang membimbangkan saya adalah mengenai pelakon filem ini yang hampir semuanya adalah bintang terkenal di seluruh dunia. Saya terfikir mengenai kerjasama antara kami.


“Terdetik juga di hati bolehkah mereka menerima dan mengikut arahan saya? Tetapi akhirnya kebimbangan itu diatasi apabila kami bersama-sama berbincang ketika saya menulis skrip lakon layar.

“Saya diberi kesempatan meluangkan masa bersama setiap pelakon dan mereka juga tahu saya sedang membina karakter masing-masing. Saya kemukakan idea dan mereka memberi input tambahan bagi mengembangkan setiap watak, maka di situlah bermula ikatan kami,” katanya.

Menurutnya, setiap adiwira cuba ditampilkan unik dan tidak mahu masing-masing berlaga ego mahupun kehebatan. Maklum saja apabila Iron Man, Captain America, The Hulk, Thor, Black Widow selain Hawkeye berkumpul dan menentang musuh yang satu.

Katanya, kecuali Black Widow dan Hawkeye, empat hero lain mempunyai karisma tersendiri dan sudah dikenali, malah agak mustahil untuk meletakkan mereka sebagai wujud bersama-sama.

“Tapi itulah juga yang menarik perhatian saya dan apabila rentak sudah diperoleh, fokus dicapai, akhirnya saya tahu apa yang perlu diperkatakan bagi setiap hero.

“Dengan set penggambaran menakjubkan dan aksi yang luar biasa, saya cuba seimbangkan setiap watak biar wujud keserasian. Saya juga percaya perlu ada unsur humor untuk hidupkan lagi kisah hero ini,” katanya.

Filem ini mengisahkan ikon adiwira Iron Man lakonan Robert Downey Jr, The Incredible Hulk (Mark Ruffalo), Thor (Chris Hemsworth), Captain America (Chris Evans), Hawkeye (Jeremy Renner) dan Black Widow (Scarlett Johansson) serta Nick Fury (Samuel L Jackson) iaitu pengarah agensi keamanan antarabangsa dikenali S.H.I.E.L.D untuk beraksi di bawah payung pasukan Avengers.

Nick terpaksa melakukan demikian bagi menyelamatkan dunia daripada ancaman musuh baru yang lebih berkuasa didalangi Loki (Tom Hiddleston) yang juga adik Thor.

Namun, usahanya bersama Ejen Coulson (Clark Gregg) dibantu Ejen Maria (Cobie Smulders) tidak mudah apabila setiap adiwira itu perlu diyakinkan terlebih dulu.

Selain sarat elemen pergaduhan menentang kejahatan Loki yang cuba menakluk bumi, turut diselitkan unsur kerjasama dan kesepakatan antara adiwira meskipun awalnya mereka tampil dengan ego masing-masing dan saling berlawanan.

Penonton juga berkesempatan melihat bagaimana watak The Hulk terkenal sebagai makhluk hijau yang gagal mengawal kemarahan bertukar menjadi hero dan lebih fokus menentang musuh utama.

Tidak ketinggalan, Captain America yang terperangkap dalam ketulan ais ketika Perang Dunia Kedua perlu menyesuaikan diri dengan kehidupan di zam yang dan rakan seperjuangannya.

Mengakui dirinya adalah penggemar komik, Wheldon menjelaskan beliau gembira dapat bekerjasama dengan barisan pelakon berpengalaman dan tenaga produksi yang kreatif.

“Tidak dinafikan ada beberapa komik yang mempengaruhi saya untuk menghasilkan skrip dan arahan terbaik bagi filem ini kerana saya sendiri membesar dengan membaca komik berbentuk aksi sejak kecil lagi.

“Saya juga percaya bahawa filem genre adiwira begini akan sentiasa diminati dan tidak lapuk. Ia sentiasa ada peminatnya,” tekan beliau.

Tengah hari itu, sidang media yang dihadiri puluhan wartawan dari seluruh dunia itu turut memberi peluang RAP mendekati pelakon The Avengers.

Turut serta pada majlis berkenaan yang diadakan sehari selepas tayangan perdananya adalah Presiden Marvel Studio sendiri iaitu Kevin Feige. Dia yang jelas gembira dan sentiasa tersenyum sepanjang majlis berlangsung memberitahu tidak sabar menanti reaksi penonton.

Filem berkenaan menelan belanja sekitar AS$220 juta dan kebimbangannya kini ialah jika filem gagal mencapai kutipan pecah panggung.

“The Avengers membariskan semua pelakon ternama dan dikenali seluruh dunia. Sudah tentu saya bimbang jika filem ini tidak pecah panggung. Bayangkan jika tidak (bercakap sambil berseloroh).

“Saya yakin pada kekuatan filem ini dan kita ada pengarah yang kreatif dibantu tenaga produksi yang terbaik antaranya Pengarah Fotografi, Seamus McGarvey yang juga calon Oscar dan pereka Alexandra Byre yang memenangi Oscar untuk rekaan kostum.

“Semua disatukan untuk filem ini dan harap ia akan mendapat sambutan seperti sekuel Iron Man (2008) dan filem Marvel terdahulu,” katanya penuh keyakinan.


sumber

No comments:

Post a Comment