Followers

Klik Jika Anda Suka Blog Ini

Iklan / Advertisement

Iklan / Advertisement

Search

Friday, March 16, 2012

"Mammoth" (Gajah Purba) Mungkin Boleh Dihidupkan Semula


Sebuah makmal penyelidikan Korea Selatan yang diketuai oleh seorang saintis kontroversi yang datang ke dalam fokus untuk skandal "stem-cell" enam tahun lalu telah merancang untuk bekerjasama dengan sebuah universiti Rusia untuk mewujudkan semula mammoth.

Hwang Woo-Suk telah berada di bawah banyak penelitian kerana peranannya dalam penyelidikan sel stem embrio apabila dia mendakwa telah mengekstrak sel stem daripada apa yang dipanggil sebagai embrio klon manusia pertama di dunia. Tetapi kemudian didapati bahawa data itu semua palsu dan beliau telah dihalang daripada menjalankan apa-apa penyelidikan. Tetapi, walaupun dihalang, beliau meneruskan kerja beliau pada menyempurnakan teknik pengklonan haiwan. Beliau sebelum itu juga mendakwa bahawa telah menghasilkan anjing klon yang pertama di dunia.

Pada bulan Disember, ada berita yang mendapat perhatian semua ahli-ahli sains di seluruh dunia yang menyatakan bahawa terdapat sampel yang berdaya maju sumsum tulang dari tulang paha beku mammoth di Republik Sakha Rusia. Selepas itu, terdapat spekulasi tersebar, sama ada mammoth boleh diklon kembali dari kepupusan menggunakan sampel tersebut.

Kini, terdapat laporan bahawa proses pengklonan boleh bermula seawal tahun ini jika kapal Rusia kekal milik makmal Sooam. Satu-satunya halangan untuk para saintis memulihkan sel-sel mammoth. Tinggalan beku telah di permafros (dibekukan) di Siberia selama 10,000 tahun yang boleh membuat segala-galanya agak rumit bagi pihak para saintis.

Proses pengklonan akan dijalankan dengan meletakkan bahan genetik yang raksasa ke dalam telur bayi gajah yang kemudian akan diletakkan di dalam rahim gajah betina, diharapkan dapat melahirkan bayi mammoth.

dipetik dari frenchtribune.com

No comments:

Post a Comment