Followers

Klik Jika Anda Suka Blog Ini

Iklan / Advertisement

Iklan / Advertisement

Search

Tuesday, March 27, 2012

Clarion Melancarkan "Mirage", Sistem Radio Automotif OEM Pertama Menggunakan Android


Clarion, melancarkan stereo kereta terbaru, Mirage di Pulau Pinang petang ini. Mirage dikatakan akan menjadi sangat masyhur kerana ia adalah sistem stereo automotif kereta yang pertama berasaskan Android di pasaran. Walaupun Sistem ICE yang menggunakan platform telefon pintar Android Google sudah pun wujud, tetapi kata kunci di sini adalah sistem stereo automotif gred penuh, atau standard OEM.

Clarion buatan Jepun adalah tidak asing kepada perniagaan stereo kereta, dan merupakan salah satu jenama paling dikenali, tetapi syarikat itu kini mahu menerajui teknologi dengan Mirage, yang mana Pengarah Urusan Clarion Malaysia, TK Tan menggelarnya "stereo kereta pintar", bersamaan dengan telefon pintar hari ini.



"Sesiapa yang menggunakan telefon bimbit Android tahu bahawa ia adalah lebih daripada sekadar peranti untuk membuat dan menerima panggilan. Ia adalah telefon pintar. Begitu juga, Clarion Mirage adalah lebih daripada hanya stereo kereta tipikal anda, ia stereo kereta pintar yang boleh dinaiktaraf, "katanya.



Dibangunkan di Clarion Malaysia di Pulau Pinang, Mirage dilengkapi dengan LCD 6.5 inci yang dihubungkan antara muka skrin sentuh pengguna grafik (GUI) Android. Menurut kepada pengguna Samsung Galaxy Note, GUI Mirage adalah mesra pengguna.

Clarion mempunyai satu unit demo dilengkapi dengan Facebook, Twitter dan juga Angry Birds. Sudah semestinya banyak lagi aplikasi boleh dimuatturun dari Play Store.



Ini bermakna bahawa kemungkinan yang disediakan oleh Mirage adalah besar. Radio Clarion terbaru ini menggunakan Android versi 2.2 Froyo, dan disesuaikan untuk platform kereta. Penyesuaian itu dibantu oleh Wind River, sebuah jabatan milik penuh Intel, yang juga menyediakan integrasi perisian.

Tetapi haruslah diingat bahawa ini adalah stereo kereta, jadi selain daripada bit Android, Mirage adalah pemain AVN double-DIN yang menerima kad SD, peranti USB dan sambungan Bluetooth, walaupun ia tidak mempunyai slot cakera.



Clarion percaya bahawa cakera padat sudah ketinggalan zaman. Selain itu, unit utama radio akan menjadi lebih tahan lama tanpa mekanisme cakera padat, pihak R & D menjelaskan, walaupun ia menggunakan Android,Mirage juga mesra iOS. Jadi iPhone atau iPod anda boleh disambungkan untuk mendengar muzik mudah alih anda.


Sumber dan sambungan di paultan.org

No comments:

Post a Comment