Followers

Klik Jika Anda Suka Blog Ini

Iklan / Advertisement

Iklan / Advertisement

Search

Friday, March 30, 2012

Earth Hour 2012








Pada tahun 2007, WWF-Australia telah mengilhamkan penduduk bandar Sydney supaya menunjukkan sokongan mereka untuk tindakan perubahan iklim dalam acara "Earth Hour" yang pertama.Ia telah menunjukkan bahawa semua orang, dari kanak-kanak sehinggalah ke CEO syarikat dan ahli politik, mempunyai kuasa untuk mengubah dunia yang mereka diami. Di Sydney, Australia, 2.2 juta individu dan lebih daripada 2,000 perniagaan memadamkan lampu mereka selama satu jam untuk menunjukkan sokongan mereka dalam melawan perubahan iklim.

Pada tahun 2008, mereka merancang untuk mengembangkan program Hour ke seluruh Australia. Tetapi kemudian Bandar Toronto, Kanada, secara tiba-tiba berminat untuk menyertainya dan tidak lama selepas itu, 35 buah negara dan hampir 400 bandar dan pekan menjadi sebahagian daripada peristiwa itu. Ia telah menunjukan kepada dunia bahawa iklim cabaran yang dihadapi oleh planet kita adalah begitu ketara sehingga perubahan perlu menjadi global.

Dengan jemputan untuk 'mematikan tenaga' diperluaskan kepada semua orang, Earth Hour dengan cepat menjadi satu acara tahunan global. Ia dijadualkan pada hari Sabtu terakhir setiap bulan Mac.

Pada 2011, Earth Hour menyaksikan beratus-ratus juta rakyat di seluruh 135 negara matikan lampu selama sejam. Tetapi ia juga menandakan permulaan sesuatu yang baru - masa untuk melakukan tindakan yang berpanjangan kepada perubahan iklim. Dan dengan kuasa rangkaian sosial di sebalik mesej Earth Hour, kami berharap untuk menarik penyertaan yang lebih banyak supaya kita dapat membina sebuah masyarakat yang benar-benar global yang komited untuk mewujudkan sebuah planet yang lebih mapan.






















http://www.earthhour.org/

No comments:

Post a Comment